BizAfterwork - Almgrens sidenväveri studiebesök

tisdag 5 april 2022 18:00-20:00, Odd Fellow-huset Västra Trädgårdsgatan 11 A 111 53 Stockholm
K.A. Almgren sidenväveri & museum Nu är det dags för vårterminens andra Biz Afterwork då vi besöker anrika K.A. Almgren sidenväveri & museum.

Det enda ännu aktiva sidenväveri som finns kvar i Norden. Här vävs sidentyger och band på originalmaskiner i sin ursprungliga fabriksmiljö från 1860-talet. Det är också en plats för utställningar och program där det textila går som en röd tråd. Här möts samtid och historia.

Sidenväveriet startade redan 1833, före industrialismens genombrott i Sverige, och dess historia belyser svensk textilindustris olika faser och utmaningar ända in i vår egen tid. I alla år en kvinnoarbetsplats. Idag tillverkas nästan ingen textil i Sverige. Det är istället en inkomstkälla för kvinnor på andra sidan jordklotet. Sidenväveriet ger kunskap om textil- och klädindustrins roll i såväl Stockholms historia som i det moderna samhällets framväxt och visar kvinnors medverkan i denna utveckling. Att verka för en mer hållbar textil- och klädindustri globalt sett är en självklar utgångspunkt i Sidenväveriets verksamhet.

Medlemmarna har fått inbjudan med anmälningsuppgifter på sedvanligt sätt.

Välkomna med er anmälan hälsar
Yrkestjänstkommittén i Rotary Stockholm Djurgården