Event för Guatemala<br/>Guatemalas mayaindianer. Ättlingar till en forntida högkultur<br/><i>Ulf Lewin, ambassadör</i>

fredag 8 april 2022 11:45-14:00, Odd Fellow-huset Västra Trädgårdsgatan 11 A 111 53 Stockholm
Ulf LewinDagens mayaindianer i Guatemala utgör ungefär hälften av landets befolkning. Deras förfäder bar upp en av forntidens mest högtstående kulturer. Vi kan följa dem under så lång tid som 4.000 år. Idag arbetar framstående arkeologer med att inte bara gräva ut gravplatser och enskilda fynd utan också ”breaking the Maya code” - tolka deras kvalificerade inskriptioner i hieroglyfisk skrift, deras ikonografi och dateringar liksom relationen mellan regnskogens talrika småkungariken. Våra dagars mayabefolkning har gått igenom ett långvarigt inbördeskrig. Deras speciella kultur är idag under starkt tryck. Hur länge kommer den att fortleva?

Ulf Lewin har varit i UD:s tjänst i 37 år, med inledande placeringar i Colombia, Sovjetunionen samt Canada och senare som Sveriges ambassadör i Guatemala, El Salvador och Honduras liksom i Peru och Bolivia. Mötet med mayafolket i Guatemala fick honom att efter UD-tjänsten ägna flera år åt studier i antropologi i Uppsala med inriktning på mayafolket. Han kommer nu att förmedla intryck från fem år i Guatemala och särskilt tala om mayafolket från forntid till nutid.

Stockholm Djurgårdens Guatemalaprojekt
2020 beslöt klubben att stödja en grupp mayakvinnor i Guatemalas fattigaste delar i distriktet Alta Verapaz, genom att medelst mikrolån ge 18 kvinnor (nu uppadterat till 25 kvinnor) möjlighet att driva egna småskaliga rörelser såsom uppfödning av grisar och höns, grönsaksodlingar och tillverkning av olika produkter.

I projektet, som sker i samarbete med hjälporganisationen Fundación Progresar, ingår också utbildning om företagsverksamhet, mänskliga rättigheter och jämställdhet. En viktig del är också att främja kvinnornas hälsa. Genom vårt stöd förbättras även tillvaron för kvinnornas närmaste, cirka 100 personer. Gruppens namn är Agua Cristalina.

Internationella Projektgruppens Guatemalaprojekt
Stockholm Djurgården ingår tillsammans med Stockholm Sergel, Stockholm City och Stockholm International i IPG, vars syfte bl.a. är att genomföra projekt i större skala. Gruppen har under det gångna året tillsammans med en Rotaryklubb i Guatemala och med bistånd från Fundación Progresar utarbetat ett projekt motsvarande vårt eget. Projektet omfattar cirka 80 kvinnor. Även detta projekt löper på tre år.