Uppdatering om Guatemalaprojektet Agua Cristalina

torsdag 7 oktober 2021

Pernilla Lindh

2020 beslöt klubben att stödja en grupp mayakvinnor i Guatemalas fattigaste delar i distriktet Alta Verapaz, genom att medelst mikrolån ge 18 kvinnor möjlighet att driva egna småskaliga rörelser såsom uppfödning av grisar och höns, grönsaksodlingar och tillverkning av olika produkter.

I projektet, som sker i samarbete med hjälporganisationen Fundación Progresar, ingår också utbildning om företagsverksamhet, mänskliga rättigheter och jämställdhet. En viktig del är också att främja kvinnornas hälsa. Genom vårt stöd förbättras även tillvaron för kvinnornas närmaste, cirka 100 personer. Gruppens namn är Agua Cristalina.

Klubbens engagemang löper på tre år. Distrikt Grant har beviljats för år ett och två.

Vill du stödja Agua Cristalina går det att lämna bidrag på Stockholm Djurgårdens bankgirokonto: 5874‒9862.