Guatemala - den eviga vårens land<br><i>Margareta Eidensten</i>

fredag 19 mars 2010 12:15 - torsdag 18 mars 2010 13:30, Eriksbergs Festvåningar Eriksbergsgatan 17A 11430 Stockholm

Margareta kommer att berätta om sitt uppdrag som honorärkonsul, om fågelskådning, välgörenhet och handelsfrämjande i Guatemala, av Evert Taube kallat den eviga vårens land. Guatemalas befolkning består till över 60% av mayaindianer. Guatemala har i Antigua en av de bäst bevarade koloniala städerna i Latinamerika och mayarikets främsta arkeologiska tempelruinstad Tikal i landets djungelområden i norr.

Margareta Eidensten utnämndes till honorärkonsul för Guatemala i Stockholm av Guatemalas president 2007. Hennes uppdragsgivare är Guatemalas ambassad i Stockholm som förutom Sverige täcker Finland, Estland, Lettland och Litauen. Margareta är idag styrelsemedlem i The Consular Corps of Stockholm och Corps Consulaire en Suède. Hon är en av initiativtagarna till Svensk-Centralamerikanska Handelskammaren som invigdes i september 2008.

Margareta har över 20 års erfarenhet från affärsbanksverksamhet med inriktning mot internationella marknader, bland annat som utlandschef i Postgirot Bank och senior vice president i Nordea, Gota Bank och First National Bank of Chicago. Tidigare arbetade hon inom internationell konsultverksamhet för skogsindustrin med bas i Finland och Brasilien i många år. Hon har varit verksam över hela världen och talar flera språk flytande. Hon har en MBA från IMD i Lausanne, en civilekonomexamen från Fundacao Getulio Vargas i Sao Paulo, och filosofiekandidatexamina i portugisiska och utlandskorrespondens från Stockholms Universitet. Hon är född på Åland.