Messias i Storkyrkan

Karl-Magnus Fredriksson, bas

Storkyrkans kör, Medlemmar ur Radiosynfonikerna
Dirigent: Gustaf Sjökvist. Längd: 2,30 h. Paus

Georg Friedrich Händel, född 23 februari 1685, död 14 april 1759, var en tysk-engelsk barocktonsättare, berömd för sina operor, oratorier och concerti grossi. Händel var kosmopolit. Han föddes i Tyskland, var utbildad i Italien och tillbringade större delen av sitt liv i England. Han föddes i Halle och bosatte sig i England 1712 och blev engelsk medborgare den 22 januari 1722.

Bland de mest välkända verken är oratoriet Messias, Water Music och Music for the Royal Fireworks. Händel själv var starkt påverkad av såväl de italienska barockmästarna som de brittiska, som exempelvis Purcell och hans egen musik kom att i sin tur påverka tonsättare som Haydn, Mozart och Beethoven.

Messias (HWV 56) är ett oratorium och bygger på ett bibliskt libretto av Charles Jennens. Sommaren 1741 var Händel deprimerad och skuldsatt och komponerade Messias på 24 dagar. Verket, som hade premiär i Dublin den 13 april 1742, är Händels mest kända verk och är ett av de mest populära verken i västerländsk körlitteratur. Messias är skrivet för sopran, alt, tenor och bas (SATB) solister, kör SATB, 2 oboer, fagott, 2 trumpeter, pukor, stråkar och basso continuo.

Verket är en berättelse om Jesu liv och dess betydelse enligt kristendomen. Namnet på oratoriet är hämtat från Abrahamitiska begreppet Messias ("den smorde").
Även om verket har utformats för profan teater och uruppfördes under Lent (tiden fram till påsken) har det blivit allmän praxis sedan Händels död att uppföra Messias under advent snarare än i fastan eller påsk. Messias uppförs ofta i kyrkor och i konsertsalar och ofta är det endast den första delen av Messias plus Hallelujakören, även om vissa ensembler uppför hela verket som en julkonsert. Messias har också uppförts under påsken och avsnitt om uppståndelsen ingår ofta i påskgudstjänster.

Messias är uppdelad i tre delar som tar upp specifika händelser i Jesu liv. Första delen behandlar advents- och julberättelser; andra delen berättar om Kristi lidande, uppståndelse, uppstigning och spridandet av det kristna budskapet till världen och sista delen grundar sig främst på Uppenbarelseboken. Även om Messias behandlar Nya testamentets berättelser om Jesu liv, är en majoritet av texterna för att berätta historien utvalda från de gammaltestamentliga profetiska böckerna Jesaja, Haggai, Malachi m fl.

Lyssna till Hallelujakören