Amnesty International<br><i>Fredrik Kron</i>

fredag 9 oktober 2009 12:15-13:30, Eriksbergs Festvåningar Eriksbergsgatan 17A 11430 Stockholm

Amnesty International

Amnesty International bildades 1961 på initiativ av den brittiske advokaten Peter Benenson, efter att han läst en artikel om två portugisiska studenter som hade gripits och dömts till sju års fängelse för att ha skålat för friheten. Han startade en kampanj för att uppmärksamma de människor som hölls fängslade enbart på grund av sina politiska åsikter. Han kallade dessa fångar för samvetsfångar. Hans artikel "The Forgotten Prisoners" publicerades i tidningen The Observer den 28 maj 1961. Den ledde till att mer än tusen personer anslöt sig till kampanjen för samvetsfångarna.

Inom ett år hade den nya organisationen skickat delegationer till fyra länder för att vädja för samvetsfångar och man hade tagit upp 210 enskilda fall. Medlemmar i Amnesty International hade bildat nationella underavdelningar i sju länder. Arbetet utvidgades efterhand till att omfatta det internationella skyddet av mänskliga rättigheter. Principerna om strikt opartiskhet och oberoende slogs fast. Detta innebar att organisationen skulle arbeta med fall över hela världen och inte aktivt arbeta med fall i det egna landet. Som symbol för Amnesty Internationals kamp valde Benenson ett tänt ljus omlindat av taggtråd.

Amnesty International är idag en världsomspännande organisation som arbetar för mänskliga rättigheter. Arbetet grundas på noggranna utredningar om brott mot dessa rättigheter och internationella konventioner som reglerar rättigheterna. Organisationen står fri från alla regeringar, politiska ideologier, ekonomiska intressen och religioner.

Amnesty International har över 2,2 miljoner medlemmar och bidragsgivare i mer än 150 länder. Huvudkontor är det internationella sekretariatet i London med drygt 400 anställda. Organisationens högsta beslutande organ är det internationella rådsmötet, som hålls vartannat år. Rådsmötet beslutar bl a i frågor om Amnesty Internationals åtagande och väljer en internationell styrelse.

Amnesty Internationals vision och åtagande
Amnesty Internationals vision är en värld där varje människa åtnjuter alla de rättigheter som ingår i FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna.

Amnesty International utreder och dokumenterar allvarliga kränkningar av mänskliga rättigheter. Vi utövar påtryckningar mot makthavare för att förebygga, förhindra och stoppa dessa kränkningar, samt kräver att de som gör sig skyldiga till övergrepp ska ställas inför rätta. För att öka kunskapen om de mänskliga rättigheterna arbetar Amnesty International även med information, utbildning och opinionsbildning.

Exempel på frågor som Amnesty International arbetar för:

- rätten till åsikts- och yttrandefrihet
- ett avskaffande av tortyr och dödsstraff
- rätten att inte bli diskriminerad, till exempel på grund av politisk eller religiös åskådning, etnisk tillhörighet, kön eller sexuell läggning
- att stoppa våld mot kvinnor
- flyktingars och migranters rättigheter
- rätten för de mest marginaliserade att få sina ekonomiska, sociala och kulturella rättigheter tillgodosedda

Läs mer på www.amnesty.se.