Kampen mot ålderismen och andra diskrimineringsgrunder<br/><i>Barbro Westerholm</i>

fredag 26 november 2021 11:45-13:00, Odd Fellow-huset Västra Trädgårdsgatan 11 A 111 53 Stockholm
Barbro WesterholmBarbro Westerholm är en årsrik läkare med erfarenhet från forskning och att ha varit verksam i Socialstyrelsen, Apotek AB, Världshälsoorganisationen (WHO), olika organisationer inom civilsamhället och politiken.

"Som generaldirektör för Socialstyrelsen blev jag politiskt väckt. Där mötte jag så många problem som krävde politiska insatser för t.ex. årsrika människor, människor med funktionsvariationer och missbrukare. Jag är uppvuxen med en liberal pappa och när jag mötte Bengt Westerberg, nybliven liberal partiledare, var valet självklart. Han drev just dessa frågor och välkomnade mig i Folkpartiet, numera Liberalerna. Jag har aldrig ångrat det.

En stor politisk utmaning som Sverige står inför är ålderismen med dess konsekvens åldersdiskrimineringen inom samhällets alla sektorer. Enligt WHO är det den svåraste diskrimineringsgrunden att göra något åt och det är därför WHO prioriterar det här området. Jag vill bidra med mina insatser."

Intresserade rotarianer i andra klubbar ombes vänligen anmäla sitt deltagande senast onsdagen 24 november kl 15.00 till Rotary Stockholm Djurgården.