Starta företag i utvecklingsländer<br/><i>Kristina Boman</i>

fredag 10 januari 2020 11:45-13:00, Odd Fellows Västra Trädgårdsgatan 11 A 11153 Stockholm
Kristina BomanKristina Boman är en av grundarna till Fundacion Progresar. Efter avslutade studier på Handelshögskolan i Stockholm har hon arbetat i mer än 30 år med internationellt bistånd och utfört uppdrag för olika institutioner såsom Sida, Världsbanken, EU, Interamerikanska Utvecklingsbanken, Finska utrikesministeriet och FN. Hör henne berätta om sina erfarenheter från Fundacion Progresars arbete i Guatemala.

Fundacion Progresar, en icke vinstdrivande Guatemalansk stiftelse, driver sedan 2010 Projektet för Utsatta Kvinnor för fattiga kvinnor som är utsatta för diskriminering, våld i hemmet eller är ensamstående mödrar. Projektet hjälper över 2894 kvinnor och når därmed 20000 personer, de flesta av dem barn i 144 byar i Guatemala. Guatemala som är Centralamerikas största ekonomi, har bland de största problemen med fattigdom, undernäring och mamma- och barnadödlighet i Latinamerika. Nära 60 procent av befolkningen lever i fattigdom, och situationen är värre på landsbygden.

Projektet ger kvinnorna en väg ut ur fattigdomen genom att starta ett eget företag. Fundacion Progresar bidrar med mikrolån, grundläggande affärsträning och rådgivning. Arbetet kombineras med utbildning i kvinnors rättigheter, jämställdhet och hälsa samt olika typer av psykosocial behandling. Genom projektet stärker kvinnorna sin självkänsla, ökar sitt välbefinnande och oberoende och tjänar mer pengar. Barnens situation förbättras genom längre skolgång, mer mat och kläder och ökad jämställdhet mellan söner och döttrar.

Kristina Boman berättar om erfarenheter från sitt arbete.